Lastevanematele, õpetajatele, hariduselu edendajatele
VABAST RUUMIST JA ÕHUST, MAANDAMISEST JA JOONDAMISEST KOOLIS
1
üks laps küsis mult koolis - ervin, kas ma olin tubli, mitu korda ma sain kiita?
siis saan kodus tahvlisse, arvutisse....
kas ei ole nii, et kodu keskpunkt on elutuba, kus pere koguneb, suhtleb, on koos
ja elutoa keskpunkt on õhuke tahvel elutoa seinal - televiisor
kõik on keeratud - pööratud selle televiisori poole
televiisor on nüüd ikonostaas (=õigeusu kirikus eraldab kogudust pühadusest suur maalitud sein pühapiltidega ja väravaga "sealpoolsusesse")
televiisor on nüüd lävi
televiisori ekraani taga on nüüd "tõeline" elu
päris elu
see aga, mis me siinpool televiisorit perega elame
see on ainult üks sigri-migri, kuidagimoodi, enamvähem....
seepärast me eelkoolis ei kasutagi tehnilisi vahendeid-cd mängijaid ja fonogramme, videosid, arvuteid jne
ja ei suuna ka lapsi "lõbusate ülesannete juurde" arvutis
meie päris elu on vahetunnis, kus saab joosta ja mürada ja vabalt end tunda
meie päris elu on nendes vihikutes, mida laps teeb
nendes kunstitöödes
ja suhtlemispõhises õpikeskkonnas
praegu on tähtis maandada ja joondada lapsi-
lihtsad asjad korduvad kogu aeg samal viisil,
peab tegema vähe, aga täpselt ja korralikult,
harjuma koolirütmiga-
kool ei ole lasteaed
koolis oodatakse lapselt hoopis muud kui lasteaias
kool on tõsine asi
kooli peab tundma
kooli peab armastama
ja laulda peab saama iga kord
ja naerda peab saama iga kord
ja ennast ületada peab saama iga kord
nagu üks laps kunagi ütles -
kool läheb järjest raskemaks ja lõbusamaks
jah, ervin on naljamees
aga enne peab kord olema, ja selge kõik,
siis saab nalja ka teha
ehk siis nalja tegemiseks on vaja vaba ruumi ja õhku
aga vaba ruumi ja õhu jaoks on vaja selgeks õppida piirid
mida võib ja kui kaugele võib
tõsidus ja huumor on sama medali 2 külge
MÕÕDUST, TÕEMEELEST JA PALJUSUSEST
0-6 (7) eluaastal on lastele mõõduks ema-isa, vanemad, kodu,
7-14 on lastele mõõduks õpetaja, kool kui arengukeskkond oma väärtustega
õpetaja autoriteet,
jah, näete, see nähtamatu osa, mida ei ole näha
me ei näe ju väärtusi, me ei näe autoriteeti
see kõik ei ole silmaga nähtav,
eelkool on selle kahe vahepeal
et osadele lastele on veel ema-isa mõõduks, pole veel koolilaps
aga osadele lastele juba on õpetaja, kool mõõduks
mida tähendab MÕÕDUKS?
et
mis on õige, mis vale
mis on hea, mis halb
mis ilus, mis inetu
mis normaalne, mis ebanormaalne
mis loomulik, mis ebaloomulik
mis terve, mis ebaterve
lastel endil see mõõt veel puudub
ajuteadlased väidavad, et selline organ, mis vahet teeb heal-kurjal, asub prefrontaalkorteksis
ehk siis ajukoore selles osas, mis lauba taga....
...no ei tea, pole ise ajuteadlane,
aga aimata võib
aga ma ise? mis mõõt on siis minus? (sinus?)
kui vaadata enda sisse sügavamale, siis võib tõdeda, et
MEELDIB-EI MEELDI ei saa olla enam mõõdupuuks
samuti mitte TÕMBAB LIGI-TÕUKAB EEMALE pole ka enam mõõduks
see ei toimi enam,
sest keegi võib tulla oma suhkrutükiga meelitama mind
mulle mett moka peale määrima
kasutab mind ära
manipuleerib minuga
inimeste tunded on muutunud vabaks (traditsioonist) ja iseseisvaks
me ei pea enam tundma/ei tunne - nagu küla tunneb, nagu suguvõsa tunneb, nagu rahvus tunneb, nagu mu vend tunneb või vanemad tundsid
me tunneme ISE
ja seda kasutab ära meedia, reklaamitööstus, turundus
ainus väljapääs on iseendas tugevdada seda MÕÕTU, mõõdutunnet
otsida seda mõõtu
teadmisest ei piisa, sõnadest ei piisa, ülikoolidiplomist ei piisa,
pean hakkama kuulma enda sees
et mis õige, mis vale, mis ilus, mis inetu
nagu ühes muinasjutus - kuningas on ju alasti!
või teises muinasjutus - üksiti, üksiti, õeke!
või Kalevipoja loos - serviti! serviti
see sisemine kuulmine on kui muusika
ja väljendub KOOSKÕLANA või EBAKÕLANA
2
võib kujundlikult öelda, hüpoteesina väita, et lapsed tulevad ühest teisest maailmast
teisest tegelikkusest siia maailma
ja toovad midagi ka endaga kaasa, mida meie- täiskasvanud peaksime ära tundma
nagu filosoof Heiddeger nimetas inimest siin-ja sealolevaks
või Mikk Sarv rääkis sellest ja tollest maailmas
kui seda otsime, aimame.... siis tunneme, et
lapses on paljusust veel
meie - täiskasvanute - maailm on muutunud aga kitsaks, ahtaks, üheseks, ainumaks
tasub üle lugeda/vaadata Alice imedemaal, (Tim Burtoni samanimeline film sobiks suurepäraselt vaadata)
kus Alice satub ühte teise maailma,
ja kuidas siis ta sõbrad seal tunnevad muret, et Alice on kaotanud oma paljususe
jah
paljususe
seepärast ei õpeta meie lapsi
vaid eelkõige on meil - täiskasvanutel - vaja õppida lastelt,
sest nemad veel mäletavad,
nemad on rohkem veel PÄRIS kui meie - suured-
seepärast tuleb lapsi hoida
ja lastes hoida
mitte sikutada neid liiga kiiresti siia argisesse ainususe maailma
vaid hoida tagasi
et juured juurduksid ja mäletaksid
kes me oleme tegelikult
ja kust tuleme
ja kuhu tagasi jõuame
ervin ei uduta siin
vaid tunneb raskust
olemise raskust
selle laste maailma kõrval
meie ei õpeta lapsi
meie õpime ise lastelt
ja ainus, mida teeme, on teha see lapse tulemine võimalikult lihtsaks
punuda talle soe pesa tulemiseks
juurte alla saamiseks
et nad ei unustaks oma paljusust
ja saaksid olla ISE
MIHKLIPÄEVAST JA LOHEST JA PESUMASINAST
nii laste elus
kui emade-isade elus on kolm peamist küsimust:
- kas võime omistada inimeseks olemisele võimet, et ta juhib ISE oma elu
et kuidas ma tahan, et läheb
ja et siis lähebki nii
järgmine küsimus oleks-
- kust siis tuleb see jõud, et juhtida ise oma elu ja et lähekski nii
ja kolmas küsimus-
- kas seda jõudu oleks võimalik ka kasvatada, suurendada?
vabadus on tunnetatud paratamatus
see on karussellivabadus
keerlen ja keerlen oma paratamatuses nagu pesu masinas
ja elu juhib mind
mitte mina elu
ja ongi kõik
ja ongi kõik
kas ongi siis kõik?
ei
on VEEL üks vabadus
see on see vabadus
et panen selle pesumasina kinni
teen selle pesumasina ukse lahti
astun sellest välja
ja mida leian eest?
vabaduse, mis ei ole paratamatus
jõu
jõu allika
ja see endine paratamatu "vabadus" osutub hoopiski paratamatuks vangistuseks
astun välja sellest pesumasinast
ja peatan "maailma"
mis polnudki maailm, vaid näivus
doktor Strange (kes on seda filmi näinud) peatas maailma
ja kuri taandus
kuri oli jõuetu
lohe oli võidetud
Püha Jüri (ehk siis doktor Strange) võitis lohe
inimesele on see võime antud - peatada maailm
võita endas lohe
selle sündmuse jäädvustamiseks lõi Notke kuulsa skulptuuri Püha Jüri võitlus lohega
https://et.wikipedia.org/wiki/Bernt_Notke#/media/Fail:Stockholm-Gamla_Stan-6.jpg
mille originaal asub Stockholmi Suurkirikus
otse kuningalossi kõrval
ja see lohe võitmine pole ajalooline fakt
vaid see fakt juhtub iga päev iga inimese elus
võib juhtuda
kui ise tahad
tahtmine algab siit -
tahta peatada see pesumasinas keerlemine
ja astuda sellest välja
ja see on suur asi
kui õpetaja teab seda ja mõtleb seda ja teebki seda
laste keskel
iga päev
iga jumala päev
sest iga päev ongi jumala päev
mitte pesumasina päev
selgub
ja on suur asi
kui lapsevanem ka seda teab ja teeb
ka teeb
et kuidas ma TAHAN, et läheb
mitte - vaatame kuidas läheb
oi, kuidas lapsed tahavad omale selliseid emasid ja isasid
ja õpetajaid...
tugevaid,
kes võidavad lohe- selles pesumasinas
ja ei pea hirmsasti midagi tegema kogu aeg
peab olema
oskama olla
ja niimoodi mõjuda lastele
see ongi MIHKLIPÄEV
ja meil on mihklipäeva ehk miikaelipäeva aeg ja nädal praegu eelkoolis
----------------------------------------------
läheb pimedamaks ja pimedamaks,
seda rohkem peaksime ise olema valgemad ja valgemad...
otsima seda jõudu endas
leidma seda jõudu endas, valgusallikat
90 % õpetaja tööst on töö iseendaga, (kuula Liivika Simmuli ööülikooli)
10% tundide andmine, ja kõik muu sigri-migri
nii õpetas kunagi üks preester
jah, see ongi nii
ja lapsevanema puhul samuti,
90 % lapse kasvatamisest on see, mida ma ise täiskasvanuna teen ja püüan ja mõtlen ja loon ja tahan ja olen
ja 10% kõik see muu sigri-migri
............................................
nõuame koolis ILUSTI teha
kooris kordame - IGA TÄHT ON ILUS, ma ei kiirusta
teile-lastevanematele - ma seletan täpsemalt -
ilu pole eesmärk
vaid eesmärk on, et laps SEOKS END SELLEGA, MIDA TEEB
üldjuhul (ja väga hea, kui teie puhul see ei kehti nii) on,
et koguaeg käib üks kiirustamine ja jooksmine,
lapsed tuuakse paljud eelkooli viimasel minutil
koguaeg leitakse põhjendusi, et põhjus on koguaeg väljapool meid endid
tegelikult on vastupidi - ise me tekitame selle kaose lapse ümber
kui räägime, et lapsel on keskendumisraskused, siis enamasti oleme selles ise süüdi,
paljud lapsed on harjunud tegema kõike ŕuttu ruttu
ja kuidagimoodi ja ÄRA
aga meid eelkoolis ei rahulda see, et laps teeb ÄRA
meie tahame, et laps teeks rahulikult, seoks end sellega, mida teeb-
see on minu töö, mulle meeldib mu töö, ma pingutan ja ma saan hakkama
rahulikult ja täpselt
mitte kuidagimoodi ja valmis!
kui laps seob end sellega, mis teeb, siis hakkab lapses toimuma muutus - silmavaade muutub
teeme vähem, aga korralikult,
teeme endale
ei tee, et PEAB
teeme, et TAHAME
mitte - vaatame, kuidas läheb, vaid kuidas TAHAME, et läheb
siitb algabki see lohe võitmine
seepärast on hea ka eelkooli mitte joosta viimasel minutil,
vaid väärikalt
jah, väärikalt
et laps rahulikult riietub
ja siis kohaneb, vaatab ringi, näeb oma koolikaaslasi, sõpru
käib ära tualetis
paneb oma koolimapi laua peale,
nimesildi
ja siis varsti ongi koolikell
HARIDUSEST, LAEKAKIVIST JA KÄÄBIKUST
sõna haridus tuleb eesti keelde otse põllult
põldu haritakse
ja see on ränk töö
maaga vastamisi olemine
maa jõu tunnetamine
ja maa loomine
kuidas põld annab tagasi
kuidas põld kasvatab
jah, ka sõna kasvatama tuleb otse põllult
maa seest
maa jõul kasvab
maa on püha
maaga seotus
suutlikkus end maaga siduda
maa jõudu saada
see on haridus,
see on kasvatus,
ka meie eelkoolis kasvame ja harime iga päev
seome end maaga-
iga täht on ilus
istun sirge seljaga
teen korralikult, mitte kuidagimoodi ja ära
käsi ei kuula sõna veel
siis tuleb kuulama panna
võib olla ka pisaraid
vaod peavad olema sirged,
maa tuleb sügavuti künda
meie vihikutes on ka vaod,
sinna vagude vahele tulebki ennast kasvama panna
tõsiselt sellesse suhtuda
maale tuleb anda
anda ja anda ja anda
siis annab maa sulle
nii lihtne see ongi
ja kujundlik
harid maad
ja tunned, et hariks nagu iseennast
rohid põldu
ja tunned et rohiksid nagu oma hinge
ikka et oleks rohkem valgust
ja õhku
ja ruumi
see kõik jääks aga pinnapealseks
kui meie, täiskasvanud, ei teaks rääkida ka LAEKAKIVIST-
et maa harimine ei ole lihtsalt põllumajandus, vaid et maa sisse on peidetud ka üks suur inimeseks saamise saladus- LAEKAKIVI
päkapikud kaevasid selle maa seest välja
kivide kivi
mis kaalub üle kõik maailma varandused
/vaata filmi KÄÄBIK (HOBBIT), seal käib selle laekakivi ümber paras trall/
jah, maa ja hariduse pühadust mõistame,
kui mõistame seda laekakivi pühadust
HUVIST, MÄRKAMISEST JA RÕÕMUSTAMISEST
kuidas saab kasvatus toimuda?
- paned tähele,
- tunned huvi,
- hakkad märkama väikseid muutusi
- rõõmustad, imestad, imetled nende muutuste üle
- jagad seda rõõmu, imetlust - lapse endaga, kiidad, väljendad oma rõõmu siis ka nendega, kes veel on lapse kasvamisega seotud...
- ja siis - pane nüüd tähele olulist - ei määratle, ei nimeta, et laps on nüüd selline ja selline, vaid - võtad vastu seda, mis sealt tulemas on, mitte, mida sina sealt ootad tulemas, laps ei ole sinu oma
- see on nüüd seisund, kus saab hakata toimuma kasvamine, muutus, see on avatud seisund; kui aga nimetad, määratled, lahterdad, hindad, siis sulgub see, mis hakkas tasapisi ILMNEMA.
HÕLJUVALT KASVATAD.
Jätad kõik teed ja võimalused lahti, teed uksed lahti, hoiad neid lahti.
See ei ole kasvatusfilosoofia, see on konkreetne otsene igapäevane kasvatustegevus.
Ja ideaal meile - kes me siis kasvatame niiöelda. Meie- õpetajad. Ja teie - lapsevanemad.
Kui see nii on, hakkab laps muutuma. Lapse silmavaade muutub.
SÕNAKUULMATUTEST LASTEST JA VEELGI SÕNAKUULMATUMATEST TÄISKASVANUTEST
ütled näiteks - "kena päeva! "kellelegi hommikul........ ja...... mis edasi?
....kas sellel sõnal kena päeva! on ka jõudu? kas kellegi päev muutub sellest ka tõepoolest kenamaks?
või need on tühipaljad sõnad?
kuidas need sõnad muutuksid jõuks, et lähebki.....kellegi päev kenaks......
kas mu sõnad võivad JÕUKS minna?
ja et me mitte ainult ei USUKS seda sinisilmselt, vaid ka tunneksime ära, et see on nii
et see ongi nii
et mu päev on kenam tänu sulle.....
ja oskame vastu võtta ka seda soovi teiselt inimeselt kui jõudu.....
mitte kui lihtsalt sõnakõlksu
ja ka tänada, sest tänu sulle ju!
ammuvanasti kerisid inimesed päevas kümneid kordi-
issand heida armu issand heida armu issand heida armu….
küll enne tööd ja pärast tööd
ja ärgates ja magama minnes
ja ikkagi issand ei heitnud kõigile armu
ikkagi ei saanud last need , kes seda hirmsasti tahtsid saada
ikkagi ei saanud need terveks, kes nii väga tahtsid seda saada
ikkagi karistas Jumal neid, keda ta meie arust poleks pidanud karistama
eks Tammsaare Tõde ja õigus ketrab ju neid samu mõtteid.....
et jumal ei kuula enam inimese sõna.....
(mhm, maailm on ikka täitsa tagurpidi, et Jumal peaks inimeste sõna kuulama :)
inimesed aimasid seda ette, et sõna hakkab kaotama oma esialgset jõudu
ja see omadus, see sõnavõime vahetatakse vabaduse vastu
sest ammu ammu, kui sõnal oli jõud, polnud veel vabadust inimesel
ja kui on nüüd vabadus, pole enam jõudu sõnas
täpselt nii nagu lastel praegu
lastel puudub ju absoluutselt vabadus, aga sõnaga on neil veel seos
nad usuvad iga sõna
kui ma näitan neile valget paberit ja ütlen - see on must, usuvad nad seda
ja kui näitan musta paberit ja ütlen - see on valge, siis nad ka usuvad seda
sest nad usuvad sõna rohkem kui paberit
aga meie, täiskasvanud, usume rohkem paberit kui sõna
näiteks ma ütlen - võtame tööle selle õpetaja! ta on hea õpetaja!
kool vastab aga kohe - aga näita paberit!
sest õpetaja peab vastama kvalifikatsiooni nõuetele.....
tegelikult ei kuule meie -täiskasvanud - enam sõnu,
rääkimata kuulamisest
kuidas saabki kuulata, kui enam ei kuule
polegi midagi enam ju kuulata
ja seda märkavad muuseas ka meie lapsed
et täiskasvanud ei kuule enam sõnu
ei kuula enam sõnu, ei kuula enam sõna
ei pea enam Sõna mittemillekski enamaks kui üheks häälitsuseks
ja nii polegi vaja ka enam lastel täiskasvanute sõna kuulata :)
sest me oleme ju neile eeskujuks iga päev
selline mõtete tühi ketramine jätkub tänasel päeval täie hooga -
näiteks hiljutine telesaade koolikiusamisest
kus stuudiosse oli kutsutud eksperdid ja kannatanud
ja ametnikud ja muidu-targad
ja kõik nad kerisid üheskoos jalgratast, mis edasi ei liikunud
lõputult
ja keegi ei märganud et kett on maas rattalt
et selline mõtete kerimine ei vii kuhugi
mis see siis on? kuidas seda nimetada?
OSAVÕTMATUS?
andmata midagi iseendast?
sidumatus?
tühi abstraktne lõputu sõnade kerimine.....
mis ei vii edasi....
eelkoolis me püüame last siduda sellega, mida ta teeb....
tähed on ühesuurused tähed on ilusad IGA täht on ilus
töötan töötan hoolega olen väga tubli laps mulle meeldib õppida
tunnist tundi, päevast päeva kordame ja kordame seda
ja kett ei ole maas jalgrattal, vaid liigub edasi
need ei ole tühjad sõnad
ja abstraktne kerimine
see on jõud
tilk tilga haaval sõna sõna haaval samasse kohta
samamoodi samal viisil
iga päev
rütmil on JÕUD
seda inimesed teavad ja teadsid
kui me midagi ei JÕUA
kui asi edasi liigu
siis hüüame ju rütmis - ÜKS KAKS KOLM JA KORRAGA
ja lõpuks hakkabki vanker liikuma.....
näete
sellele tühjale kerimisele tuleb vastu seada
tugevad mõtted läbimõeldud teod vaimsus õige hoiak õige suhtumine
väärikad teod moraalne selgroog
tuleb TEHA
mitte kedrata
jutustada lastele õigel ajal õigeid jutte
et nad oleksid kuulnud juttu näiteks Minotaurusest ja labürindist ja Ariadne lõngast
sest ühel hetkel elus on väga seda lugu vaja teada...... et kuidas endal elulabürindist välja saada.....
tuleb panna lapsed vaikusega vastamisi, et nad kuuleksid sõnu
/muuseas - kas olete kuulanud eelkooli algusringis vaikust, mis on mu sõnade vahel?/
lapsed tuleb panna esmalt vaikust kuulama, siis nad hakkavad kuulma ka sõnu vaikuses
ja panna lapsed uskuma, et sõnad ja teod langevad kokku
mitte vastupidi, et laste ümber on sõnad ja sõnad ja sõnad, aga tegusid pole
et teod on hoopis teised
sellest tekibki laste sõnakuulmatus
sest laps võib olla ümbritsetud sõnapidamatusest
mõelge järele - kuipalju ja kas kuulevad teie lapsed silmakirjalikke sõnu enda ümber?
abitust sõnade taga
saamatust sõnade taga
enesekesksust, täiskasvanu mugavust
aga laps tahab enda ümber kogeda KOSMOST
korda ja ilu rahu ja ilu
aga selle asemel kohtab tihtilugu KAOST
segadust ja saamatust
tühje sõnu
mida keritakse ja keritakse tühjalt
et oleks tehtud ÄRA tehtud ja kõik
nii et selle kõigega tuleb tegeleda
ja seda märgata
nüüd ma ütlen midagi väga tähtsat….
...inimese KÕIK soovid lähevad täide,
kui sõna saab tagasi oma jõu
kui sõnad lähevad huultelt tagasi südamesse
ja helisevad lakkamatult hinges
nagu KIRIKUKELLAD
nagu see kirikukell Arvo Pärdi keskuses kabeli kõrval....... siseõues...... raamatukogu ukse taga.....
see kell ootab igaühes meis
seda hetke
kui see uuesti helisema hakkab.........
tasub meenutada Juhan Liivi luuletust
Kui mina olin veel väikene mees
üks helin mul helises rinna sees
ja kui mina sirgusin suuremaks
läks helingi rinna sees kangemaks
siin Juhan Liiv muidugi eksib
õige on nii - läks helingi rinna sees nõrgemaks ja nõrgemaks ja nõrgemaks
kuniks jääb vait täiesti
helin rinna sees enam ei helise.....
jah
lapsed ONGI jumal meie jaoks
kellel meil Jumalat enam pole
õigemini niit nõiutud Jumalani
või Ariadne lõng
mis juhatab tee välja labürindist
kus ootab ees kuri koll Minotaurus
ja tahab sind ära süüa.... :)
aga äkki Minotaurus ongi mind/sind juba "ära söönud" ? :)
aga lugege seda kreeka müüti.....
kui see lugu on jäänud kuulmata lapsepõlves
see, millest kirjutasin, on muidugi ideaal
ja samas igapäevane elupraktika
ARMASTUSEST JA MÕÕDUST JA PUUKIRSTUS KINNI OLEMISEST
kuidas lapse ette minna?
kuidas lapse ees olla?
missuguse suhtumisega?
et meie - täiskasvanud - oleme õpetajad ja kasvatajad?
targad?
mis peaks täiskasvanu pilgus lapsele kõnelema?
(kui ütleme näiteks eelkoolis, et vaata õpetajale otsa.......)
... õpetaja/täiskasvanu/lapsevanema pilgus peaks lapsele kõnelema äratundmine,
et laps ei ela sellises reaalsuses/tegelikkuses nagu meie - täiskasvanud
lapsed alles "näevad ärkvel und" nö tegelikkusest
see meie reaalsus, see sebimine, see kohati mõttetu sahmerdamine, pudipadi, oleks nagu unenägu lapsele veel kõik, mis tegelikkusele vaid OSUTAB
ja hops! ühel päeval, ühel hetkel laps märkab õpetajat/täiskasvanut
õpetajast/täiskasvanust saab temale/võib saada õlekõrs, MÕÕT,
selle ümbritseva tegelikkuse mõõt
õpetaja teab
õpetaja on
õpetaja on hea
isa teab
isa on
isa on hea
lapse olek niisiis on nagu ärkvel une nägemine
mis oma sisuga tegelikkusele vaid osutab
just OSUTAB, mitte veel täiesti ei vasta
laps ISE aga on alles põhiliselt mujal
ühes "teises maailmas",
mille ta varsti unustab
ja mille meie - täiskasvanud - oleme unustanud
(ehk Pärdi muusika aitab seda meil uuesti meelde tuletada)
lapsega võrreldes oleme meie – täiskasvanud -
nagu see naine (Uma Thurman), kes Tarantino filmis Kill Bill puukirstu naelutati
iga laps "naelutatakse " ka mingil hetkel täpselt samamoodi
kust enam välja ei saa,
kõik!
maa alla!
ja suurte naeltega kinni
ja oledki kinni seotud käte ja jalgadega seal ....
see toimub täpsemalt siis, kui lapsel on murdeiga
kogu murdeiga on lapsele "maailma teistpidi pöördumine"
senine maailm tõmmatakse nagu kinnas pahupidi
ja see on väga valus,
sama valus nagu selles puukirstus kinni olemine seal filmis
ja AINUS TOIT siis, ainus valguskiir lapsele murdeeas on ARMASTUS, mida laps enda ümber on kogenud,
armastus, mis kumab lapsepõlvest
mälestus armastusest inimeste vahel, mida laps on näinud ja tundnud
armastusest tööde ja tegemiste vastu
armastusest lähedaste vastu
isa armastusest
isa mõõtmatust armastusest
autunne
sõprus
ausus
kohusetunne
mida laps koges lapsepõlves enda ümber
ja täiskasvanutes,
kellest mõõtu võtta
sellesama armastusmälestuse, armastussuutlikkuse abil on võimalik uuesti sellest Kill Bill filmi "puukirstust" välja saada…
kunagi hiljem....
...seepärast tulebki lapse olemust mõista, ära tunda.....
ja lapsed tuletavad meile ise meelde, kust me oleme tulnud,
sellepärast meil ongi lapsed
et teiseltpoolt lapsed on meile – täiskasvanutele- õlekõrs, MÕÕT
tee
ja vastupidi ka
LAPSE ÜLENDAMISEST JA ALANDAMISEST
last ei tule õpetada/kasvatada tänapäeval, vaid ülendada
see tähendab juhtida teda tegevuste-situatsioonide juurde, kus ta tunneb, et
nii on õige
nii on hästi
nii on ilus
ja siis seda KORRATA ja korrata ja korrata
ja siis sellest kujundada HARJUMUS
mitte vastupidi, et laps põrkab vastu kogemust:
jälle olin ma paha
jälle mul on koledasti
jälle ma käitusin halvasti
jälle mul ei olnud õigus
jälle mul ei ole sõpru
siis tekib trots ja suutmatuse tunne
ja lõpuks alandus
mitte ülendus
igas meis elab veel üks inimene, kes tahab kõike teha paremini kui eile
olla parem
olla õiglasem
olla puhtam
MOTIVATSIOON tekib nende kahe mina kohtumisel
sild, rütm, side nende vahel
kui seda silda pole, siis pole ka motivatsiooni
ja õpetaja ülesanne ongi luua rütm, side, sild lapses selle kahe mina vahel,
motivatsioon,
mis ongi ülendamine
kui need 2 mina inimeses kohtuvad, tekib sünergia,
me nimetame seda elus ka tahtejõuks
lapses on see selgem ja tugevam ja ehedam veel kõik
kui meis endis - täiskasvanutes
seepärast peame õppima ka lastelt
mitte neid niiväga "õpetama ja kasvatama" mingite oma stereotüüpide järgi,
et nii ju ON
nii ju TEHAKSE
nii ju on KOGU AEG TEHTUD
vaid neid kuulama
ja jälgima
ja seepärast me eelkoolis jälgime väga tähelepanelikult iga lapse tähte, mida ta kirjutab
mitte eesmärk pole teha ÄRA
ruttu
palju
kuidagimoodi
vaid maalida iga oma tähte
Arvo Pärt õpetab meile ka seda
ta õpetab meid iga üksikut heli kuulama
ja seepärast Pärdi muusika ka ülendab meid
ja lapse edusammud ülendavad ka meid - kes me last suuname selle äratundmiseni
et täna on parem
nii on õigem
nii on ilusam
see on meie püüdlus eelkoolis
tähtis ei ole see, et laps MEILE silma vaatab tervitamise ajal,
vaid see, et laps MEID sel hetkel vaatab ja näeb ja ära tunneb,
et meie olemegi need,
keda ta on oodanud-
Õ P E T A J A -
ja nii hakkab muutuma ka lapse silmavaade
kust peegeldub see ülendumine
nii et näete - meie töö mõõduks eelkoolis on see
et lapse silmavaade muutuks
et ta hakkab mõistma koolitöö tõsidust
ja temas kohtuvad need 2 mina, kellest kirjutasin